En chip/racebox som tex RaceChip, Dieselbox och alla andra tillverkare av dessa boxar/inkopplingar modifierar endast ett fåtal parametrar. Vanligtvis är detta bränsletryck och ibland turbotryck, och ibland för mycket. När vi gör mjukvaran till en motoroptimering ändras inte mindre än 28 parametrar.
Du får inga problem med besiktning, då optimeringen inte syns. Skulle det hända att bilens ECU uppdateras vid service eller annan typ av verkstadsbesök så skriver vi in mjukvaran utan kostnad inom garantiperioden (5 år).
Vi garanterar den utlovade effekten utifrån vår effektdatabas som minsta resultat. Förutsatt att motor och växellåda är i gott skick och underhållet har utförts i rätt tid. Vi testar normalt ny mjukvara 3 gånger i vår testbänk innan den får användas. Den effekt som visas i databasen är minimum effekt utifrån test.
Allt beror på hur du kör. Vid jämn hastighet och lågt gaspådrag på motorvägen kommer du att förbruka ca 5-10% mindre. Å andra sidan, om du är ute efter prestanda och använder all kraften så är det uppenbart att den motsatta effekten kommer att inträffa. Generellt sett, med låg bränsleförbrukning så kommer fordonet att ge dig mer körglädje för mindre pengar.
Alla optimeringar som erbjuds av ATM görs i driftsäkert läge där vi respekterar de toleranser som tillverkaren ställt in, både när det gäller motorn och växellådan. Det finns därför ingen risk för varken motor eller växellåda förutsatt att bilen är skött servicemässigt.